טיפים לבניית הרצאה מעניינת

בניית הרצאה מעניינת - עוזי שבת

הרצאה, בפירוש המילוני שלה, היא סוג של הצגה מילולית, להעברת מידע בנושא מסויים. ההרצאה היא חד כיוונית, שאינה דורשת השתתפות פעילה של הקהל.

הרצאה מעניינת מוצגת בפני קהל או כיתה. יתרונותיה נתונים לויכוח, אך הם כוללים, חשיפה מהירה למידע חדש, שליטה של המרצה, השלמת חומר לימודי או הבהרת חומר שנלמד, סיוע בתקשורת הכיתתית והפצה של חומרי מידע, שטרם פורסמו.

סוגי הרצאות

הרצאות מעניינות קיימות במגוון סוגים ופורמטים. ההרצאה הכי נפוצה, היא מצגת, כשהמרצה משתמש בה בכדי להמחיש את נושא הרצאתו.

הרצאות מקוצרות, מיועדת להצגת המידע על ידי המרצה, מבלי להתעמק ולפרט יתר על המידה. הרצאות פורמליות, מאפשרות לסטודנטים, לשאול שאלות בסיום ההרצאה.

הרצאות פורמליות, גם הן מחולקות לתתי סוגים:

1. הרצאה פורמלית – המעבירה תוכן מסודר ומובנה ברמה גבוהה. ההרצאה מיועדת לקהל סטודנטים גדול, ושאלות יכולות להשאל בסוף ההרצאה.
2. הרצאת סוקרטס – באה בעקבות מטלת קריאה, בכדי לתת לסטודנט מידע בסיסי. ההרצאה מובנית סביב שאלות שעשויות לעלות. סטונדנט שנשאל שאלה, צריך להשתמש בהיגיון ובמיומנות של הסקת מסקנות.
3. הרצאה פורמלית למחצה – מאוד דומה להרצאה פורמלית, אלא שהיא פחות מפורטת, והסטודנטים לעיתים נשאלים שאלות, תוך כדי ההרצאה.
4. הרצאת דיון – מצריכה שיתוף פעולה של הסטודנטים. המרצה מעלה נושא, ומדי פעם עוצר בכדי לשאול את הסטודנטים שאלות, או מבקש מהם ביקורת אישית על הנושא.
5. הרצאה אינטראקטיבית – המרצה מעביר הרצאה של לא יותר מעשרים דקות, במהלכם, הוא מערב את הסטודנטים בפעילויות, הנוגעות לתוכן.

בניית הרצאה מעניינת מול קהל - עוזי שבת

סוגי הרצאות תוכן

הרצאות בעל פה ומצגות – מתחילות בתזה או טענה, וממשיכות בחיזוקן תוך מן דוגמאות או מידע חשוב, ולאחר מכן מתנהל דיון.

הרצאות סיפור – המרצה מציג קונספט ותוכן באמצעות סיפור, בכדי להמחיש אותם. ההרצאה ממשיכה כסיפור עם מצגת או פעולה ופתרון. באופן הזה, הסטודנטים זוכרים יותר טוב את החומר.

הרצאת הדגמה – התוכן מלווה בהדגמה של הליך או פעילות. ההרצאה מובנית בסדר כרונולוגי.
הרצאת פתרון בעיה – הבעיה משמשת כנושא התוכן העיקרי. המרצה מפרק לגורמים את הבעיה, ומדגים פתרון או מגוון פתרונות.

סוגי הרצאות מדיה

הרצאה עירומה – הרצאה ללא אמצעים טכנולוגיים, ומאפשרת למרצה לדבר ישירות אל הסטודנטים.
הרצאת שיח וכתיבה על לוח – זוהי הרצאה בגישה הישנה, כפי שהייתה נהוגה בכיתות. המרצה עושה שימוש בלוח כמדיה, ומעביר מסרים וראשי פרקים, בכתיבה.
הרצאת מולטימדיה – הנהוגה כיום, כאשר המרצה משתמש באודיו, כמו פאוורפוינט או פרזי, להדגשת נקודות בטקסט.
הרצאת וידאו – המרצה מצולם בוידאו, ותוך כדי ההרצאה, משלבים תוכן של טקסט. הרצאה שכזו, עושה שימוש לרוב באונליין ולימוד מרחוק.

הרצאה מעניינת במסגרת וובינר - עוזי שבת

סוגי הרצאות בעיני הסטודנט

הסטודנט, לאורך השנים ובמהלך לימודיו, נחשף לסוגים שונים ושיטות שונות, של הרצאות.
בעיניו, לא כל ההרצאות או שיטות ההרצאה, מעניינות במידה שווה, ולכן, גם הוא קיטלג את ההרצאות, לסוגים:
1. הרצאות משעממות – מרצים אשר לרוב, כותבים או מפרסמים חומרי לימוד, אך אין להם הכישורים להעביר הרצאה פרונטלית.
2. הרצאות קשוחות – מרצים הלוקחים את תפקידם ברצינות יתרה. הם גם ישימו לב למאחרים, יעירו הערות מזלזות ובעצם, יהפכו לסיוט.
3. הרצאות מבולגנות – מרצים מרושלים, הקופצים מנושא לנושא, הרצאותיהם אורכות זמן רב, כי הם לא מפוקסים.
4. הרצאות אופנתיות – כביכול, המרצה רואה בהרצאה, הצגת יחיד. הוא לבוש בצו האופנה, ולעיתים נראה לא אנושי ופשוט נראה מושלם, ובכל זאת, קשוחים ומקצועיים.
5. הרצאות הומוריסטיות – המרצה נהנה לתקשר עם הסטודנטים, עושה שימוש בבדיחות, לפעמים איומות, אבל הוא בטוח בעצמו ומתנהג, כאילו הוא החבר הכי טוב שלך.
6. הרצאות מספרי סיפורים – המצאה משתמש בהומור ובאינטרקציה עם הסטודנטים, אבל על כל נושא שעולה, יש לו סיפור לספר.
7. הרצאה גזעית – כולם רוצים להיות חברים של המרצה הזה. הוא תמיד בעניינים, משתמש בהומור שממש עובד, ותמיד נותן עצה טובה.

סך הכל, אם צופים מהצד על הכל, הרי מרגע היוולדנו, אנו עטופים הרצאות. אנו גדלים עליהן, והן מתוות לנו את הדרך לאורך חיינו.
כמה פעמים בחיינו, מחינו "אל תרצה לי עכשיו"…
אבל הרצאות מקצועיות, שאנו משלמים עליהן בכדי לשמוע אותן, כדאי מאוד שתהיינה הרצאות מעניינות, אפקטיביות ו"יספקו את החומר".

עוזי שבת במהלך הרצאה מעניינת במתחם Brain Embassy

כיצד בונים הרצאה מעניינת?

עמידה מול קהל, איננה דבר פשוט. הדבר מצריך שימת לב לכל כך הרבה פרטים, שיכולים להעיב על חווית הקהל, כמו תקשורת, קול, מחוות, תנועות, הבעות פנים וקשר עין.

לא משנה מהו הנושא, העברת התוכן וצורת ההתבטאות, יש להם השפעה על המאזין. כאשר מתכננים הרצאה מעניינת, רוצים להיות בטוחים שהיא כזו, יש לזכור שלמרצה יש שליטה והשפעה על אלמנטים מסויימים, אצל הקהל:
1. מסר ויזואלי – שקופיות למשל, עשויות לסבך ולבלבל את המסר הוברלי, אך זה תלוי גם בעיצוב השקופיות. הרצאה מעניינת תלווה בתמונות, בכדי להעביר את המסר.
2. נוכחות פיזית – מרצים מסויימים, באמת בורכו בכישורי נאום מול קהל. מרצים אחרים, פחות. הרצאה מעניינת הי זו שהמרצה שלה, בעל מודעות, ומתאמן בכישורים אלו, בכדי ליצור תקשורת טובה יותר עם הקהל.
3. מסר ורבלי – בין אם ההרצאה מגובה בפתקים וטקסט כתוב, ובין אם היא אימפרוביזציה, הרצאה מעניינת תהיה זו, שלמרצה יש מודעות למוצא פיו.
4. תקציר כתוב – הרצאה מעניינת יכולה להיות כזו, כאשר המרצה מחלק לסטודנטים שלו, תקציר על תוכן ההרצאה. באופן כזה, הוא חוסך מהם כתיבה תוך כדי הרצאה, והם יוכלו להיות בקשב מלא.
5. דעתו של הסטודנט – הרצאה מעניינת היא זו שהמרצה, ערך תשאול סטודנטים וביקש חוות דעתם, ובהתאם לכך, ערך את ההרצאה.
6. הרצאה מעניינת עבור סטודנטים, אינה מחוייבת להיות הרצאה מלאת תוכן מדוקלם. מרצה אשר מפעיל את הסטודנטים שלו, קרוב לוודאי יעביר את ההרצאה בצורה חווייתית.

בניית הרצאה מעניינת המועברת בזום - עוזי שבת

מסרים ויזואליים אפקטיביים

1. הרצאה מעניינת שומרת על פשטות. אם המרצה עושה שימוש בשקופיות, אין צורך להקריא אותן. הסטודנט מסוגל לקרוא בעצמו. כדאי ורצוי שהמרצה יתרכז באופן שבו הוא מעביר את ההרצאה.
2. הרצאה מעניינת מגבילה נקודות עניין וטקסט כתובים. המרצה צריך לזכור ששקופיות אינן אפקטיביות כמוהו. אין צורך במסר כפול גם בשקופיות וגם על ידיו, כי אז הסטודנטים מאבדים ריכוז.
3. הרצאה מעניינת עושה שימוש בגרפיקה ברמה גבוהה. PowerPoint הוא כלי נוח, אבל כבר לא כל כך יעיל, כשיש תוכנות מתקדמות יותר, בכדי ליצור השפעה ויזואלית.
4. הרצאה מעניינת מגובה בטבלה מותאמת ובאיכות גבוהה. טבלאות מורכבות וקשות להבנה, עדיף להעביר לסטודנטים בצורה מודפסת, לפני ההרצה.
יש לשים לב לסוגי טבלאות, שכל אחת מהן, נבנית באיכות טובה ובתוכנה המתימה לה.
5. בחירת פונטים, יש להם חשיבות מבחינת הקריאה, תלוי בפורמט. הרצאה מעניינת תעשה שימוש בפונטים שונים. פונט של שקופית יהיה שונה מפונט של טבלה. יש לתת את הדעת גם לגודל הפונט, כך שגם בסוף הכיתה, יוכלו לקרוא את החומר.
6. מהירות החלפת שקופיות, מותנית בעיצוב מראש, ולכן הרצאה מעניינת תשתמש באפשרות של הצגת שקופיות ברצף, ולא הצגה ידנית על פי החלטתו של המרצה.

הרצאות אינטראקטיביות

בהתחשב בעובדה שסטודנטים יכולים להיות בפוקוס, בין 15 ל-20 דקות, מרצים צריכים להיות בשליטה על תשומת ליבם. הרצאה מעניינת תעשה שימוש באיפוס הפוקוס בכל פעם, על יד פעולה אינטראקטיבית כלשהי.
1. הרצאה מעניינת תאפשר לסטודנטים, לרשום ולשאול שאלות, במקום שהמרצה ישאל אותן.
2. לאחר שאילת שאלה מורכבת וקשה, הרצאה מעניינת לא תעשה שימוש במתנדבים, בכדי לענות עליה, אלא, המרצה יחלק את הסטודנטים לזוגות, שיערכו שיח בנושא.
3. בכדי ליצור הרצאה מעניינת, המרצה יבקש מהסטודנטים לקרוא שוב את החומר, ולמצוא תימוכין לטיעון.
4. סיעור מוחות בנושא חדש, גורם להתהוות הרצאה מעניינת. כך הסטודנטים משתפים מחשבות, רעיונות, סיפורים וכו'.
5. הרצאה מעניינת היא זו, שדנה בבעיות שנוצרו בשיעורי הבית. כך הסטודנטים לא מאבדים רצף למידה או יוצרים פערים, אם לא הבינו משהו בשיעורי הבית.
6. קיימת טכנולוגיה המאפשרת למרצים לאסוף מידע ולנתח אותו, באמצעות תגובת הסטודנט, במהלך מענה על שאלון, הנעשה בטלפון הנייד שלו. הדבר מאפשר שיפור לכדי הרצאה מעניינת.
7. במהלך הרצאה או מצגת, מתקיים דיון בין סטודנט לסטודנט או בין סטודנט למרצה. הרצאה מעניינת תעשה שימוש בכילים אונליין, המאפשרים למרצה אופציות לסייע, לפנות ולמנף דיונים שכאלה העולים בהרצאה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תוכן עניינים

קטגוריות
הפופולריים ביותר
חייגו 052-3257284 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!
עקבו אחרינו