אפיון אתרים - תהליך חשוב לפני בניית אתר

מה כולל תהליך אפיון אתרים?

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email

אפיון אתרים הוא שלב חשוב ומשמעותי מאוד לפני שבונים אתר חדש. לפניכם כל מה שרציתם לדעת על התהליך.

ממש כמו שלפני יצירת אמנות יש צורך ליצור טיוטה, גם לפני שבונים אתר חדש ללקוח חייבים לבצע אפיון לאתר. תהליך אפיון לבניית אתר זהו תהליך המגדיר את הציפיות של בעל העסק מולכם, והוא יסייע לכם בתכנון אתר שיותאם לצרכים של הלקוח שלכם.

הוא ימנע אכזבות מצד הלקוח או חוסר שביעות רצון, ויבטיח שהאתר שאתם מקימים ישרת היטב את צרכי הלקוח ויוביל את העסק שלו להצלחה. לכן, כדאי להשקיע בו זמן ואסור לפסוח עליו. אז הנה לפניכם כל מה שחשוב לשים לב אליו כאשר מאפיינים אתר:

דגשים בתהליך אפיון אתרים

מחקר על העסק

השלב הראשון בתהליך אפיון אתרים, הוא ללמוד על העסק של הלקוח שלכם. שוחחו איתו וקבלו פרטים על השירותים או המוצרים שהעסק מציע, מהי ההיסטוריה של הקמת העסק, מה החזון שלו ומהם תחומי הפעילות של העסק.

הגדרת מטרות ויעדים

המטרות והיעדים של העסק משפיעים על האופי של אתר האינטרנט אותו עליכם לבנות. כך לדוגמה, עליכם עסק שמעוניין למכור מוצרים און ליין זקוק לבניית חנות וירטואלית, בעוד שעסק שמעדיף למכור מוצרים בחנות פיזית זקוק לאתר תדמית.

לצד הגדרת המטרות של האתר, חשוב להגדיר יעדים כמו כמות הגולשים היומית, משך השהייה באתר ועוד.

יש כמה שאלות שעל כל עסק לשאול את עצמו במסגרת תהליך אפיון אתרים: מהם צרכי הקידום באתר? איזה מין תוכן יופיע באתר? מהו הסגנון הרצוי לאתר? מהם היעדים העסקיים של האתר? איזו מין אינטראקציה אמורה להיות עם הגולשים ועוד?

ככל שהלקוח יענה בפירוט על השאלות האלו, כך ניתן יהיה לבנות אתר העונה לדרישות שלו.

מחקר על המתחרים - מהלך אסטרטגי לקראת אפיון אתר

שלב חשוב נוסף במסגרת אפיון אתרים הוא לחקור מה עושים המתחרים של הלקוח שלכם. מומלץ להיכנס לאתרי האינטרנט של המתחרים המובילים בתחום, ולבדוק כיצד האתר שלהם בנוי, מה היתרונות של האתרים ומה החסרונות שלהם.

ניתן גם לבקש מהלקוח שיעביר אליכם רפרנסים לאתרי אינטרנט או עמודים פנימיים של מתחרים שמצאו חן בעיניו. כדאי לקחת השראה, אך חשוב לתכנן אתר אינטרנט שיבדל את הלקוח שלכם מהמתחרים שלו.

אפיון אתרים - מחקר על קהל היעד

מי קהל היעד של הלקוח שלכם? האם מדובר בנשים או גברים? צעירים או מבוגרים? מה המיקום הגיאוגרפי שלהם ומהם תחומי העניין שלהם? אתר האינטרנט של בעל העסק חייב להיות מותאם לקהל היעד.

בשל כך, לפני שאתם ניגשים למלאכת בניית האתר, עליכם לבצע מחקר על קהל היעד של הלקוח ולזהות מהם המאפיינים הדמוגרפיים שלו.

התייחסות לרפרנסים

חלק חשוב בתהליך אפיון אתרים, הוא להבין מהו הטעם האישי והסגנון שהלקוח אוהב. גם אם נעצב לו את האתר היפה ביותר בעולם, אם הלקוח אינו מרוצה מהתוצאה הרי שמדובר בכישלון חרוץ.

לכן, כדי למנוע מפחי נפש ולהקים אתר לשביעות רצון הלקוח, חשוב לבקש ממנו שישלח לינקים לאתרים אחרים שמוצאים חן בעיניו – כאלו שמדברים לסגנון שלו ושהוא מעוניין שנעצב לו משהו דומה.

אלו יכולים להיות אתרים מהתחום שלו, או אתרים מתחומים וענפים אחרים. הרפרנסים האלו יעזרו לכם מאוד בשלבי עיצוב האתר.

בניית אתרים באמצעות תבניות עיצוב

כאשר אתם עובדים על אפיון אתרים, מומלץ מאוד להיעזר בתבניות עיצוב. תבניות אלו מסייעות לעצב אתר במהירות וביעילות, וחוסכת זמן רב הכרוך בבניית אתר מאפס.

קיימים סוגים שונים של תבניות בהתאם לאופי האתר והמטרה שלו, כמו אתרי תדמית, חנויות וירטואליות, בלוגים ועוד. כך למשל, בלוגים לרוב מבוססים על תבנית שמדגישה את התוכן המתחלף באתר, בעוד שתבנית עיצוב של חנות וירטואלית מדגישה את התמונות של המוצרים.

חשוב כמובן לציין שכל אתר צריך להיות ייחודי. אתם לא פס ייצור, ויש להימנע מדמיון רב מדי בין האתרים השונים.

עליכם להלביש על תבנית העיצוב אלמנטים שונים שיבדלו את אתר האינטרנט שאתם בונים מאתרים מתחרים. כך תוכלו מצד אחד לבנות אתר תוך זמן קצר, ויחד עם זאת ליצור אתר שאין שני לו.

פיתוחים מתקדמים

עליכם לשבת עם הלקוח ולהבין האם יש צורך לשלב באתר פיתוחים מתקדמים כמו ריבוי שפות (בעיקר מתאימים לאתרים הפונים לקהל בינלאומי), מערכת הזמנות ומערכת סליקה (מיועד לחנויות וירטואליות), מערכת ניהול והזנת תוכן (מתאים לבלוגים ולאתרים המעוניינים לשלב מאמרים מקצועיים) ועוד.

אפיון אתרים באמצעות שרטוט של האתר

זהו שלב קריטי מאוד בתהליך אפיון אתרים. עליכם לשבת עם הלקוח ולהחליט יחד על המבנה של האתר, על ההיררכיה שלו, האם מדובר בדף נחיתה בלבד או באתר גדול יותר, אילו דפים צריכים להיות באתר (כמו למשל דף יצירת קשר ודף אודות), האם האתר יכלול בלוג ומה התוכן שיש לשלב בו ולברר עם הלקוח על כל אלמנט פונקציונלי שברצונו להכניס לאתר כמו הערות למוכר, אמצעי קשר (טלפון, וואסאטפ ורשתות חברתיות), פורום, צ'אט בוט ועוד.

כמובן שאסור לשכוח פיצ'רים שיסייעו לקידום האתר כמו עריכת תגיות. לאחר ביצוע השרטוט של האתר, יש לשלוח ללקוח שלכם לבדיקה. בקשו ממנו לקבל פידבקים ובהתאם להערות שלו תוכלו לבצע שינויים בשרטוט.

אפיון אתרים - שרטוט אתר

עמודים שחייבים להופיע באתר - הבסיס של אפיון אתרים

כמובן שלכל אתר יש את הייחוד שלו, אבל ניתן לומר שבכל האתרים כמעט בלי יוצא מן הכלל, חייבים להופיע העמודים הבאים:

  • עמוד הבית שנותן הצצה למהות של האתר. חשוב לשלב בעמוד הזה תמונה טובה ואיכותית שממחישה את השירותים או המוצרים שמציע העסק.
  • עמוד אודות – עמוד שמסביר על ההיסטוריה של העסק, על השירותים, על היתרונות ועל הבידול שלו מול המתחרים.
  • בלוג – זהו חלק באתר הכולל מאמרים מקצועיים בתחום העסק. המאמרים האלו הכרחיים גם כדי לבסס את העסק כמומחה בעיני הגולשים, וגם לצורך קידום האתר בגוגל. חשוב לשלב במאמרים מילות מפתח פופולריות הרלוונטיות לתחום העסק של הלקוח.
  • תיק עבודות – זהו עמוד שמציג עבודות קודמות של הלקוח כמו פרויקטים של בנייה (עבור אתר של אדריכל), צילומי איפור (עבור אתר של מאפר), או תבשילים שהכין (עבור אתר של שף).
  • עמוד המלצות – זהו עמוד הכולל המלצות של לקוחות העסק. מומלץ לשלב ציטוטים של כל לקוח המציגים את מידת שביעות הרצון שלו משירותי העסק.
  • כתבו עלינו – עמוד הכולל קטעים מן העיתונות המודפסת, העיתונות המקוונת, טלוויזיה או רדיו שעוסקים בעסק. כמובן שיש לשלב אך ורק קטעי עיתונות המציגים את העסק באור חיובי.
  • עמוד שאלות ותשובות – עמוד של שאלות ותשובות נפוצות הקשורות לשירותים או למוצרים שמציע העסק.
  • עמוד צור קשר – עמוד חשוב במיוחד בו מופיעים פרטי הקשר של העסק – טלפון, מייל, כתובת, מפת הגעה ולינקים לעמודים העסקיים ברשתות החברתיות.
  • קטלוג מוצרים – אלו דפים שכמובן רלוונטיים רק לחנויות וירטואליות או חנויות פיזיות.

עיצוב גרפי של האתר כחלק מתהליך אפיון אתרים

בעת תכנון עיצוב האתר, יש לערוך סקיצה ראשונית לעיצוב הכוללת את התמונות, הפונטים, הגרפיקה והצבעים שיתנו את הטון העיצובי.

אתם בוודאי יודעים שהרושם הראשוני של העסק מושפע מהעיצוב של האתר, לכן צריך לתת תשומת לב רבה במיוחד לנראות שלו. חשוב מאוד לברר עם הלקוח באיזה סגנון עיצוב הוא מעוניין ואיזה פונטים וצבעים הוא מעדיף בשלב אפיון אתר.

יחד עם זאת, יש לזכור שאתם אנשי המקצוע והלקוח סומך עליכם. העיצוב צריך להיות מותאם לזהות העסקית של המותג ולערכים שהוא מעוניין לשדר. כך לדוגמה, אם ללקוח שלכם יש משרד עורכי דין, עליכם להימנע מעיצוב אתר צבעוני מדי ובסגנון ילדותי. במקום זאת, האתר צריך להיות בעל קו עיצוב קלאסי ועם קווים נקיים.

ככלל, הגולשים נוטים להתרחק מאתרים עם עיצוב צעקני מדי. לכן, גם אם הלקוח שלכם "משוגע" על צבע ירוק זרחני, חשוב להבהיר לו שעיצוב האתר צריך להעניק חווית משתמש טובה ללקוחות הפוטנציאליים שלו.

אם הזכרנו חווית משתמש, כדאי לערוך קבוצת מיקוד עם קהל היעד של הלקוח ולבדוק כיצד הוא מגיב לעיצוב המתוכנן של האתר.

השפה הגרפית אמורה לעורר רגשות מסויימים בקרב הגולשים באתר האינטרנט, וחשוב לוודא שהעיצוב יעורר רגשות חיוביים ויניע את הגולשים לפעולה כמו יצירת קשר עם בעל העסק.

לסיכום, כפי שנוכחתם לראות, אפיון אתרים הוא תהליך חשוב מאוד בבניית אתרים. כמובן שגם לאחר סיום תהליך אפיון האתר, ניתן לבצע מקצה שיפורים של האתר עד להשלמת התוצר הסופי.

לפני שאתם יושבים עם הלקוח על האפיון, מומלץ להסביר ללקוח על כל שלב ושלב בתהליך ולהקצות לוחות זמנים ודד ליין לכל שלב.

אחרי שאפיינתם את האתר של הלקוח וקיבלתם את האישור שלו לאפיון ולתכנון האתר, זה הזמן להפשיל שרוולים ולעבוד במרץ על בניית האתר בהתאם לאפיון שהגדרתם. בהצלחה!

אפיון אתרים ועיצוב גרפי
שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
שווה קריאה
השארת פרטים: