מילון מושגים שיווק דיגיטלי | רשימה מתעדכנת 🧾

מילון מושגים שיווק דיגיטלי רשימה מתעדכנת

אהבתם? ספרו לחברים שלכם!

תוכן עניינים

תוכן עניינים

כידוע, עולם השיווק הדיגיטלי טומן בחובו לא מעט מושגים, בין אם אתם מחפשים שיווק לעסק שלכם ובין אם מעוניינים לשווק בעצמכם, חשוב שתכירו את המונחים העיקריים.

לכן החלטנו לעשות לכם קצת סדר, ולהכין את רשימת מילון מושגים שיווק דיגיטלי, שתגרום לכם להתמצא קצת יותר.

SEO - Search Engine Optimization

מיטוב עמודים בתוצאות החיפוש. ישנם מעל ל-200 פרמטרים מוכרים בעולם ה-SEO המשפיעים על דירוגים בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש.

Traffic

המונח טראפיק (או תנועה) מתייחס להתנהגות גולשים. פרמטרים של טראפיק:

  • רלוונטיות: לדוגמה משתמשים שחיפשו בגוגל "בניית אתר תדמית לעסק קטן בכפר סבא" זה טראפיק יותר רלוונטי ממשתמשים שחיפשו "בניית אתרים".
  • מקור: יש הבדל גדול בין טראפיק שאנחנו הגענו אליו בסושיאל מדיה, ובין טראפיק שהגיע אלינו באמצעות גוגל, האם אנחנו חיפשנו אותו, או הוא חיפש אותנו.

Click Through Rate (יחס הקלקה / CTR)

 כמה קליקים קיבלנו על המודעה, מתוך כמות החשיפות של המודעה. מונח זה מציין את אחוז הגולשים מהסה״כ שראו את האתר או המודעה שלכם בתוצאות החיפוש ולחצו עליהם.  

למה מדובר בנתון חשוב?

  • איכות תוכן: CTR גבוה מצביע על עניין הקהל והאפקטיביות של המודעה.
  • מחיר: ל- CTR יש השפעה ישירה על המחיר, ככל שה-CTR גבוה יותר, כך המחיר לקליק יהיה נמוך יותר, ולהיפך ככל שה-CTR נמוך יותר, כך המחיר לקליק יהיה גבוה יותר.

CTA (Call To Action) (הנעה לפעולה)

בכל אינטראקציה עם גולש, אנחנו משפיעים עליו גם ברמה מנטאלית וגם ברמה רגשית, ובסוף האינטראקציה אנחנו לא רוצים לאבד את הגולש. לכן מאוד חשוב שתהיה הנעה לפעולה מאוד ברורה כדי שאם הגולש ירצה להמשיך את האינטראקציה איתנו, זה יהיה אפשרי.

דגשים להנעה לפעולה:

  • רלוונטי לתוכן
  • פשוט להבנה
  • קל לביצוע

חשוב להתייחס לנושא ההנעה לפעולה כבר בשלב בניית האתר.

KeyWords (מילות מפתח)

מהי השפה של הגולש? מה הגולש מחפש בגוגל? מה הגולש מחפש בשורת החיפוש בסושיאל מדיה? הביטויים שהגולש מזין לשורות החיפוש נקראות "מילות מפתח" והן עוזרות לנו לדעת מה הגולש מחפש, מה הצרכים שלו, מה נקודות הכאב? מחקר מעמיק של מילות מפתח הוא קריטי לפני תחילת כל פעילות שיווקית.

Conversion (המרה)

המרה היא פעולה שמנהלי אתרים יגדירו כמטרה המרכזית של האתר, בדרך כלל רכישה או השארת פרטים. מעקב אחר המרות ושיעור ההמרות (זהו המונח הבא) מאפשר לנתח נתונים ולהוביל לשיפור ביצועים.

Conversion Rate (שיעור המרות)

שיעור המרה מסך הכניסות לעמוד / אתר. מדובר בדרך מסורתית ויעילה למדידת הצלחה ברמת הקמפיין או האתר. מספר המרות בלבד הוא לא אינדיקציה מספיק טובה כי הוא תלוי בלא מעט גורמים כמו תקציב, מספר כניסות וכו'. לכן, שיעור המרות הוא האמצעי האידיאלי למדידת הצלחה.

Cost/Conversion (עלות להמרה)

מה שהכי חשוב לבעל העסק זה לדעת כמה עלה לו להביא לקוח. באמצעות 2 הנתונים האלו אנחנו מחשבים מידע זה, תחילה נרצה לדעת כמה הייתה העלות הכללית של הקמפיין, ולאחר מכן נרצה לדעת כמה סך הכל המרות העסק קיבל באמצעות קמפיין זה, כלומר כמה לקוחות חדשים הגיעו לעסק. לאחר שיש לנו את כך כל העלויות, ואת סך כל המרות, ניתן לחשב עלות חלקי המרה.

Bounce Rate (שיעור נטישה)

שיעור הגולשים שנטשו את האתר לאחר ביקור בעמוד אחד בלבד, לא משנה איזה. מונח זה מספק לגוגל אינדיקציה לגבי אטרקטיביות התוכן ואיכות הניווט באתר. באמצעות תפריטים וקישורים פנימיים ניתן להוביל גולשים לעמודים נוספים ולצמצום שיעור הנטישה.

ROI (Return On Investment) (החזר על ההשקעה)

זהו מודל כלכלי המוכר לא רק בעולם הדיגיטל ועל פיו יש לבדוק ולוודא כי אכן מתבצע החזר על ההשקעה. כלומר, בסוף תהליך, סכום ההכנסות עולה על סכום ההוצאות, כך יוכלו לדעת אנשים המבצעים השקעה כלשהי אם היא משתלמת לטווח כלשהו.

Long Tail (ביטויי זנב ארוך)

ביטויי זנב ארוך הם ביטויים ארוכים יותר (מורכבים מ-3-5 מילים) וממוקדים יותר. מדובר בביטויי מפתח אידיאליים לקידום, בעיקר לאתרים חדשים אבל לא רק, בשל התחרות הנמוכה עליהם.

Alt (Alternative Text) (תיאור תמונה)

הזחלן של גוגל קורא תמונות באמצעות תיאורי תמונות (Alt). שילוב ביטוי המפתח באלט יכול לסייע בחיזוק הקידום של העמוד. בנוסף, אלטים מסייעים לשילוב תמונות באיזור "גוגל תמונות" ולנתב משם תנועה נוספת לאתר. ישנם אתרים שמחויבים על פי חוק הנגישות להוסיף אלטים לתמונות לטובת בעלי צרכים מיוחדים.

Canonical (תג קנוניקל)

פקודה בקוד שמטרתה למנוע שכפול תוכן ולספק קרדיט לעמודים מקוריים. במידה וקיימים באתר מספר עמודים שונים שבהם תוכן זהה, גוגל עלול לזהות זאת כשכפול תוכן, לירידה במיקומים ואף לענישה! תגית קנוניקל מנגישה לגוגל את העמודים המקוריים ובכך מאפשרת להשתמש באותו התוכן ובכל זאת להמנע משכפול. הקאץ'? גוגל יסרוק את התוכן שקיים במספר עמודים פעם אחת בלבד.

Anchor Text (טקסט עוגן)

טקסט עוגן זהו קטע טקסט שממנו יוצא קישור לעמוד אחר, בתוך האתר או מחוץ לאתר. לטקסט העוגן משמעות רבה בעולם הקידום, העדיפות היא להגדיר טקסט עוגן שכולל את הביטוי המקודם בכתובת היעד אליה הקישור מפנה.

SEM - Search Engine Marketing (שיווק במנועי החיפוש)

שיווק דיגיטלי הרלוונטי לתוצאות החיפוש של גוגל בלבד: SEO – קידום אורגני ו-PPC – קידום ממומן בתוצאות החיפוש.

שגיאת 404

הפנייה קבועה מעמוד שאינו זמין (ממגוון הסיבות שמובילות לשגיאה 404) לעמוד עדכני ורלוונטי. ההפנייה, שלא תמיד שמים לב אליה בתור גולשים (תלוי במהירות הטעינה) מסייעת בהפנייה לעמוד הרצוי ואף מעבירה כוח SEO, באמצעות Link Juice של קישור מהעמוד הישן.

הפניית 301

הפנייה קבועה מעמוד שאינו זמין (ממגוון הסיבות שמובילות לשגיאה 404) לעמוד עדכני ורלוונטי. ההפנייה, שלא תמיד שמים לב אליה בתור גולשים (תלוי במהירות הטעינה) מסייעת בהפנייה לעמוד הרצוי ואף מעבירה כוח SEO, באמצעות Link Juice של קישור מהעמוד הישן.

XML Sitemap (מפת אתר מסוג XML)

קובץ בפורמט XML שמרכז בתוכו את כל עמודי האתר, תוך חלוקה לפי סוגים: עמודים רגילים, פוסטים, קטגוריות, תגיות ועוד. את הקובץ ניתן ליצור באמצעות תוספי SEO כמו Yoast SEO ו-Rank Math או ידנית דרך האתר הרשמי ליצירת מפות. חשוב לציין כי מפות שנוצרות באמצעות תוספים הן דינאמיות ומתעדכנות באופן קבוע לעומת מפה שנוצרה באופן ידני ואותה יש לעדכן מדי פעם, כשמתווספים עמודים חדשים לאתר.

Robots.txt

קובץ הנחיות לזחלן של גוגל הכולל עמודים שנרצה בתור מנהלי אתרים שגוגל יסרוק או יתעלם מהם. הפקודות הנדרשות הן Allow ו-Disallow ומאפשרות גישה או לחילופין חסימה של סריקה לאזורים שלמים באתר, בניגוד לפקודה No Index הרלוונטית לעמוד אחד בלבד. נהוג לצרף לקובץ Robots.txt קישורים למפות אתר XML בכדי להנגיש אותן בצורה טובה לזחלן של מנוע החיפוש. 

מדובר בפרמטר SEO בפני עצמו כך שמספיק שיופיע גם אם אין הגבלות לחסימות כלשהן.  חסימות פופולריות הן לאזורים באתר המצריכים הרשמה, אזורים בתשלום, חלקים סגורים לבעלי הרשאות מיוחדות וכו'.

A/B Testing (ניסוי ותהייה)

מונח נפוץ מעולם השיווק הדיגיטלי, על פיו בכדי להגיע למיקסום ביצועים של קמפיין כלשהו, יש לבצע השוואה בין קמפיינים זהים עם שינוי אחד בלבד, כך ניתן יהיה לדעת איך השפיע אותו משתנה, לטובה או לרעה. בקמפיינים ממומנים נהוג לבצע A/B Testing בכמה רמות למשך מספר חודשים, עד מציאת הנוסחה המנצחת שמובילה למקסימום ביצועים במינימום עלויות, עם שיווק לקהל יעד רלוונטי וממוקד. 

תגית nofollow

הנחייה לזחלן של מנוע החיפוש לא להתייחס לקישור כלשהו ולא לעקוב אחר כתובת הקישור. פעולה זו מונעת העברה של כוח SEO, הנקרא בשפה המקצועית Link Juice מעמוד אחד לעמוד אחר. קישור שנמצא תחת פקודת nofollow עדיין מנתב גולשים לעמוד היעד ובכך תורם לקידום שלו באמצעות Traffic.

No Index

הנחייה לזחלן של מנוע החיפוש לא לסרוק עמוד מסוים ולא לכלול אותו באינדקס של תוצאות החיפוש. במידה והוגדרה הנחיית No Index לעמוד מסוים לאחר שכבר התווסף לאינדקס, תיווצר שגיאה 404 שיש לטפל בה באמצעות הפניית 301 או בקשה להסרת תוכן מיושן מתוצאות החיפוש. ישנה גם אפשרות להגדיר No Index ברמת האתר כולו ברוב מערכות ניהול התוכן, בעיקר בשלב בנייה ושיפוצים, כשהאתר עוד לא מוכן ל"השקה".

Blackhat SEO

אוסף טכניקות לקידום אתרים בתוצאות החיפוש בשיטות מפוקפקות שמנוגדות לתקנות של גוגל. בדרך כלל מדובר בפעולות פרובוקטיביות שנועדו לייצר מניפולציות על הגולשים או על גוגל. העונש המקסימלי במקרה של זיהוי קידום שחור הוא הרחקה של האתר לצמיתות מתוצאות החיפוש ובידוד "בארגז חול".

Whitehat SEO

טכניקות קידום אתרים המומלצות ע"י גוגל ומספקות ערך מוסף לגולשים, עם חוויית משתמש טובה, תכנים איכותיים, שילוב טבעי של מילות מפתח ובנוסף גם שקיפות מול מנוע החיפוש של גוגל בכל הפעולות.

Domain (כתובת אתר)

כתובת אתר שרוכשים עליה בעלות למשך שנה לפחות מספק דומיינים.

כתובת Url

כתובת עמוד הכוללת את הדומיין והסלאג, מה שמגיע אחרי סיומת הדומיין. לדוגמא:

בלוג-שיווק-באינטרנט/digitalsolutions.co.il

Keyword Stuffing

הנחייה לזחלן של מנוע החיפוש לא לסרוק עמוד מסוים ולא לכלול אותו באינדקס של תוצאות החיפוש. במידה והוגדרה הנחיית No Index לעמוד מסוים לאחר שכבר התווסף לאינדקס, תיווצר שגיאה 404 שיש לטפל בה באמצעות הפניית 301 או בקשה להסרת תוכן מיושן מתוצאות החיפוש. ישנה גם אפשרות להגדיר No Index ברמת האתר כולו ברוב מערכות ניהול התוכן, בעיקר בשלב בנייה ושיפוצים, כשהאתר עוד לא מוכן ל"השקה".

Meta Title

תגית המטא החשובה ביותר בעולם הקידום. מופיעה ככותרת תוצאת החיפוש של כל עמוד וגם בלשונית האתר. קיימת הגבלה של 60 תווים ומומלץ לציין את שם העסק / מותג בסופה.

H1

הכותרת הראשית של העמוד עצמו. מומלץ לשלב בה את ביטוי המפתח הנבחר ורצוי שהיא תתאר את הנושא המרכזי של התוכן בצורה ברורה ומתומצתת.

Meta Description

תגית מטא עם הגבלה של 158 תווים, בהם יש להשתמש בכדי להרחיב על תוצאה מסוימת. ביחד עם Meta Title הם מרכיבים תעודת זהות ייחודית לכל עמוד, שיקול משמעותי בהחלטת הזחלן על דירוג תוצאות החיפוש.

B2B (Business To Business) (שיווק מעסק לעסק)

זהו מודל שירות של עסק לעסק. קהל היעד הוא לא צרכן הקצה אלא חברות וארגונים.

B2C (Business To Customer) (שיווק מעסק ללקוח)

מודל שירות של עסק לצרכן קצה.

Backlink

קישור נכנס מאתר אחר. גוגל רואה בקישורים מסוג זה המלצה מאתר אחד על אתר אחר, גם עבור הזחלן וגם עבור הגולשים.

Breadcrumbs (פירורי לחם)

פירורי לחם הם רכיב המציג את הנתיב המוביל לעמוד בו הגולש נמצא, בדרך כלל ממוקם בין הכותרת הראשית (H1) לגוף הטקסט. פירורי לחם תורמים גם לחוויית משתמש ע"י הצגת הנתיב המדובר ונסרקים ע"י גוגל ומספקים נקודות זכות לקידום בתוצאות החיפוש. בנוסף, הם מנגישים למנוע החיפוש את ההיררכייה באתר.

Cache (זיכרון מטמון)

מדובר בזכרון מטמון, גרסה של האתר שהדפדפן שומר לעצמו לזמן מסוים כך שבביקור הבא הוא ייטען מהר יותר, על סמך מה שנשמר מהביקור האחרון. ישנם תוספי Cache כמו WP Rocket ו-EZ Cache שמנקים בתדירות גבוהה יותר את זכרון המטמון כך ששינויים יתעדכנו מהר יותר אצל הגולשים, רלוונטי לכל אתר אבל בעיקר לאתרים שמתעדכנים בתדירות גבוהה.

Click Bait (פיתיון קליקים)

טכניקה ידועה בעולם השיווק הדיגיטלי ליצירת כותרות / באנרים שנויים במחלוקת שמטרתם להגדיל את כמות ההקלקות ביחס לחשיפות (CTR), גם אם התוכן עצמו לא מתקשר באופן מלא למה שתואר "מבחוץ" וגרם לגולש ללחוץ.

Click Bait (פיתיון קליקים)

CMS - Content Management System (מערכת ניהול תוכן)

מערכת לניהול תוכן היא האחראית לניהול האתר מאחורי הקלעים. מערכות ה-CMS המוכרות בעולם הן: WordPress, Wix, Shopify, Magento, Joomla

Crawl Budget (תקציב זחילה)

מספר העמודים שנסרקים בכל ביקור של הזחלן באתר. קצב הזחילה תלוי במספר גורמים:

  • תדירות עדכון תכנים באתר
  • הוספת תכנים חדשים
  • קישורים פנימיים וחיצוניים
  • מספר בקשות מגוגל לזירוז סריקה באמצעות Search Console

 

חשוב לזכור כי באופן כללי לכל עמוד קצב סריקה משלו. עמודים סטטיים כמו "צור קשר" נסרקים בתדירות נמוכה יותר מאשר עמודי בלוג או עמוד ראשי.

Disavow (התנערות מקישורים)

פיצ'ר בתוך מערכת Google Search Console המאפשר להתנער מקישורים נכנסים. חשוב להבין כי אופציה זו רלוונטית במקרים בהם ישנם אתרי ספאם ובוטים שמקשרים אלינו באופן אוטומטי ואנו מעוניינים להפטר מקישורים אלה משום שהם פוגעים באמינות שלנו בעיני גוגל. קישורים חזקים תורמים לקידום האתר וקישורים חלשים פוגעים בו.

הבקשה להתנערות אורכת מספר שבועות עד קבלת תגובה מצד גוגל ובמידה ומתקבלת הקישור הופך ל-nofollow, כך שהגולשים עדיין יראו אותו אבל לא תהיה לו השפעה על Link Juice.

Authority (סמכותיות)

מדד המורכב ממספר פרמטרים המרכיבים סמכות של אתר. מדובר באתרים שהרוויחו את מקומם בגוגל באמצעות מתן ערך מוסף, מקוריות תוכן, שמירה על טבעיות בכל הנוגע לקישורים ועוד. ככל שלאתר יש מדד סמכות גבוה יותר ככה גדלים הסיכויים שימוקם במקומות גבוהים תחת ביטויים שונים. המדד נע בין 0 ל-100.

Google Dance

תופעה של שינויים רבים במיקומים בתוצאות החיפוש עם עליות וירידות קיצוניות, בדרך כלל מתרחשת בזמן עדכון אלגוריתם של גוגל.

Keyword Cannibalization (קניבליזציה של ביטויי מפתח)

סיטואציה בה ביטוי מפתח מסוים מקודם במספר עמודים מאותו אתר, מצב בו נוצרת קניבליזציה, כלומר עמודים לוקחים כוח SEO אחד מהשני ופוגעים בסיכויים שלהם להתברג בתוצאות החיפוש. האידיאל הוא לקדם 1-2 ביטויים בכל עמוד (עדיף שיהיו דומים) ולא לנסות לקדם אותם בעמודים אחרים, כך גוגל יבין בדיוק מה אתם מנסים לקדם.

LSI

תוצאות החיפוש מתבססות על הקשר טקסטואלי בין נושאים, כך גוגל יודע להציג תוצאות דומות כמה שניתן לשאילתה המחופשת. במידה וגולש מחפש ביטוי שאינו פופולרי מציג מנוע החיפוש תוצאה שמתקשרת לאותו נושא. בנוסף, מציג גוגל בתחתית תוצאות החיפוש אזור של "חיפושים קשורים" על סמך הנושא המחופש. ניתן להעזר בהם כגולש להכוונה נוספת של החיפוש או בתור מקדם אתרים למציאת רעיונות נוספים למחקר מילות מפתח.

Link Juice

מושג מוכר מעולם קידום האתרים שמתאר את אופן העברת הכוח מעמוד אחד לאחר באמצעות קישור. כפי שמתואר בתמונה מטה, כאשר יוצא קישור מאתר אחד לאתר אחר, הוא מעביר אליו כוח מסוים, במידה והוא מקשר למספר עמודים, מתחלק ביניהם הכוח, כלומר ה-Juice. כאשר מתווספת פקודת nofollow לקישור, לא עובר "מיץ קישורים", כלומר כוח SEO.

On Site / On Page

פעולות אופטימיזציה שמקדמי אתרים מבצעים בתוך עמודי האתר בכדי לשפר את מיקומי העמודים בתוצאות החיפוש תחת ביטויי מפתח.

Off Site / Off Page

פעולות אופטימיזציה שמקדמי אתרים מבצעים מחוץ לאתר בכדי לשפר את מיקומי העמודים בתוצאות החיפוש תחת ביטויי מפתח.

Social Signals

מנוע החיפוש של גוגל מקבל חיוויים על פעילויות חברתיות הנוגעות לאתרים ומפרש זאת כאינדיקציה לאטרקטיביות. סיגנאלים חברתיים הם כל אותם תוספים וכפתורי שיתוף ולייקים ברשתות חברתיות.

Facebook
WhatsApp
Email

SSL - Secure Sockets Layer

תעודת אבטחה אותה יש לרכוש דרך שרת האחסון בו נמצא האתר. מגנה מפני מתקפות צד שלישי וגניבת נתונים באמצעות הצפנת מידע. מדובר בפרמטר משמעותי בעולם ה-SEO, גוגל הצהירו בעבר כי הם מעודדים ו"מצ'פרים" אתרים ועמודים מאובטחים.

UX/ UI - User Experience + User Interface

חוויית המשתמש בעת גלישה באתר, שימוש בפונקציות השונות ותפעול שלו. החווייה מורכבת מנוחות וקלות שימוש, הבנת המסרים והניווט באתר, המנעות מהסחות דעת, יישור קו בנוגע לפונטים, גדלים וצבעים, תקינות הכפתורים והטפסים באתר ועוד.

AMP - Accelerated Mobile Pages

פרויקט של גוגל שהוקם בשנת 2015 ומטרתו לשפר את חוויית המשתמש בגלישה ממובייל באמצעות שיפור דרסטי במהירות הטעינה של עמודים באתר. ישנם יתרונות וגם חסרונות וחשוב להתייחס לאותיות הקטנות ולהבין את ההשלכות והמשמעויות לפני שמעבירים את עמודי האתר ל-AMP.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מלאו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:

או, חייגו:

הפופולריים ביותר

טוען מאמרים נוספים...

אהבתם? ספרו לחברים שלכם!

Facebook
WhatsApp

מאמרים נוספים