איך לבנות הרצאת אורח טובה ומעניינת?

הרצאת אורח של עוזי שבת בבריין אמבסי

מרצה אורח מביא עימו הזדמנויות חדשות לקהל שלך. בין אם מדובר בתלמידים באוניברסיטה, או בקורס מקוון ליזמים. יש לך אפשרות לחשוף את הקהל שלך לצורה חדשה של חשיבה, ביטוי ואנרגיה. יתרה מכך, זה יכול לחשוף אותם, או לעזור להם להעמיק באופקים חדשים ו/או מעניינים. ועם זאת, אין זה מספיק פשוט להביא מרצה אורח, להגיד לו להעביר הרצאת אורח ולתת לאסימונים ליפול כפי שהם יפלו.

יש מספר עקרונות או פריטים שניתן להשגיח עליהם על מנת לבנות הרצאת אורח טובה ומעניינת. כל זה ועוד, בכתבה הבאה.

מה לעשות טרם הזמנת מרצה אורח?

אחד הדברים הראשונים שניתן לעשות, טרם הצגת מרצה אורח חדש, וותיק או מוכר, זה להכין את הקהל שלך להרצאת אורח שכזו. אפשר שיהיה בזה הרבה ערך, אם הקהל שלך מבין את ההקשר של הרצאת אורח פוטנציאלית.

ועם זאת, יש כל מיני דרכים להכין את הקהל, וזה גם מאוד תלוי בהרצאה עצמה. אם מדובר בקהל של תלמידי הנדסת תוכנה בשנה ראשונה, כנראה לא צריך לבלות 3 שנים בלהכין אותם להרצאה של מרצה אורח, אשר מתכוון להעביר להם חומרים שהוא עוסק בהם בנאס"א.

כלומר, יש להבין מיהו מרצה אורח נתון, מה הוא מתכוון להעביר, מה הרמה של התלמידים ומה הם צריכים לדעת, או להכיר כדי שההרצאה הזאת תהיה רלוונטית עבורם בנקודה בחייהם ובדרך בה הם עוברים.

במילים אחרות, תלמידים מתקדמים יותר יכולים להסתפק בהקדמה והיכרות קצרה יותר עם מרצה אורח ו/או עם הנושא של הרצאת אורח נתונה.

האם יש דגשים אפשריים בהכנת תלמידים מתקדמים מול תלמידים חדשים יחסית?

למעשה, יש שיגידו שכדאי להמעיט במילים ובהכנה מקדימה, בייחוד אם מדובר בתלמידים מתקדמים יחסית, על מנת לבחון את יכולת ההקשבה שלהם, ולבדוק כיצד הם קיבלו ועיכלו את מה שהם שמעו.

ואילו, באם מדובר בתלמידים מתחילים יחסית, יש ערך בלהבין איזה מידע כדאי שיהיה להם על הרצאת אורח נתונה. אם התלמידים לא נמצאים במקום להבין את מה שמרצה אורח מעניק להם, אפשר שבאופן טבעי הם לא יבינו מה קורה.

אלו שבוחרים להתמיד ולהמשיך להקשיב גם כשהם לא מבינים מה קורה, אולי ימשיכו להשתתף בהרצאה. ואלו שלא, אולי לא יגיבו באותה מידה של התמדה.

על כן, כדי לוודא שהתלמידים "שם", ומבינים מה קורה, ועל מנת לא לאתגר את יכולת הקשב שלהם והסבילות שלהם לתסכול, או לחוסר הבנה, ניתן פשוט לוודא שהם מעודכנים ושאין פערים משמעותיים טרם הרצאת אורח נתונה.

בייחוד כשהאורח לא אמור לדעת מה התלמידים יודעים או לא יודעים, אלא אם כן הוא לוקח את הזמן לבדוק למי הוא בעצם מרצה.

הרצאת אורח - עוזי שבת בכנס We Creators

האם יש דרך להכין את קהל התלמידים לדמותו ו/או פועלו של מרצה אורח?

בניב דומה, ניתן להכין את הקהל שלך ולהכיר לו את העבודה וההיסטוריה של מרצה אורח פוטנציאלי. להסביר ולהבהיר באם מדובר במומחה בתחום מסוים ומה הופך אותו למומחה.

כמו גם, ניתן ליידע אותם לגבי הסגנון שלו, ולגבי פיצ'רים אחרים באופן הביטוי שלו, לדוגמה, באם יש לו מבטא. ניתן להכין את הקהל שלך לאתגרים מסוימים בהרצאה, כמו, האם קל להקשיב למרצה מסוים, האם יש לו דעות מפתיעות, האם הוא מדבר חלש וכו'.

זאת על מנת לחסן כנגד "הפתעות" בהרצאת אורח. כמו גם, ניתן להכין את קהל התלמידים שלך לכל מיני הבדלים ניכרים בהרצאת אורח של מרצה אורח נתון, כלומר, אולי הבדלים ברמת הסגנון, הדעות, הידע וכו'.

כך שידעו שהם הולכים להיתקל במשהו שאולי לא היה מוכר כל כך עד כה. זאת מתוך מטרה לחסן את קהל התלמידים, ולעזור להם להתכונן ולאסוף את עצמם לפוקוס מקסימלי וקיבולת מלאה לפגוש ולחוות כל מה שעולה בהרצאת אורח של מרצה אורח נתון.

האם יש התנהגות רצויה במהלך הרצאת אורח?

ניתן לדבר עם קהל התלמידים שלך על התנהגות ראויה ורצויה בזמן הרצאת אורח של מרצה אורח.

האם הם צריכים להקשיב בשקט, האם ניתן לשאול שאלות, לחכות לסוף, ליצור קשר עין עם המרצה, לכתוב במחברת, האם יש כללי אתיקה מסוימים – וכן הלאה.

זה אולי לא יהפוך את הרצאת אורח ליותר מעניינת או טובה, אך זה כן יכול לאפשר תיאום ציפיות ולמנוע אי הבנות.

מה מרצה ההרצאה יכול לעשות על מנת להכין את הרצאתו עבור תלמידיו הפוטנציאליים?

ואם רוצים דווקא לדבר על מרצה אורח, ומה הוא יכול לעשות על מנת להביא הרצאת אורח כביכול מעניינת או טובה יותר, ניתן בהחלט להכין אותה לרמה של קהל התלמידים. מה יהיה רלוונטי, מה יהדהד, מה יכול "לפגוש אותם", וכן הלאה.

אם יש לינגו מקצועי, או מושגים מקצועיים מסוימים שרלוונטי להכיר לקהל התלמידים, או שמא, דווקא להימנע מהם. כך שההרצאה יכולה להיות יותר בגובה העיניים, ולהגיע עד לתלמידים עצמם, במקום להדגיש את הפערים.

אלא אם כן, הדגשת הפערים בין החומר הנלמד לרמת ההבנה של התלמידים היא משום מה אפקט רלוונטי.

הרצאת אורח עוזי שבת בכנס Buzz Digital

מה לגבי איסוף שאלות כמעין הכנה להרצאה?

דבר נוסף שניתן לעשות על מנת לפתח הרצאת אורח מעניינת ואף טובה, זה לאסוף את השאלות של קהל התלמידים.

זאת כי, השאלות יכולות להבהיר טוב מאוד הן למי שמארגן הרצאת אורח והן עבור מרצה אורח מה הרמה של התלמידים, מה מעניין אותם, מה הם לא בדיוק יודעים או מבינים וכן הלאה. לא רק זה, מרצה אורח יכול לבנות הרצאתו באופן שממש ייגע בשאלות הללו, ויכלול אותן.

כך שבאופן טבעי, אם תשובותיו ותכני הרצאת אורח אכן נוגעים בלב ליבן של השאלות שיש לתלמידים, אפשר שזה אכן יהיה מעניין ומיטיב ומבחינתם להיות ולהשתתף בהרצאת אורח שכזאת.

ברמה הפרקטית, ניתן להציג לתלמידים את הנושא שמרצה אורח עוסק בו, או רשימת נושאים, ופשוט לבדוק מה זה מעלה בהם, מה מעניין אותם, מה הם רוצים ו/או מבקשים לדעת.

ומתוך כך להרכיב רשימת שאלות ולשלוח אותה למארגן הרצאת אורח כך שהן יועברו למרצה אורח בהתאם.

מה לגבי איסוף שאלות כאמצעי או משאב להעלאת שאלות במשך או בסוף ההרצאה?

מעבר לכך, היכולת לארגן ולהרכיב רשימת שאלות מבעוד מועד, יכולה להיות מאוד רלוונטית עבור הרצאת אורח בה כן נהוג לשאול שאלות בסוף, או במהלך הסדנה.

כאשר קהל התלמידים יוזם ומרכיב רשימת שאלות מבעוד מועד, אפשר שיהיו לו משאב שאילתי לכאורה, לשאוב ממנו ולהציג בפני מרצה אורח במהלך ההרצאה או בסופה.

כך שאם מרצה אורח שואל אם יש שאלות, הרי שקהל התלמידים לא צריך לחשוב יותר מדי, הוא יודע, או שיש תלמידים מסוימים שיודעים כבר מה הם רוצים לשאול. בין אם כי מדובר בשאלות שהם אספו מבעוד מועד, או שאלות שהם אספו במהלך ההרצאה עד אותו רגע.

לסיכומו של דבר, יש שיגידו, כי ניתן למטב, לייעל ואף לשפר את העניין בהרצאתו של אורח, כדרך התאמת ההרצאה עבור הרלוונטית לשאלות ולבקשות הידע של המשתתפים בה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

תוכן עניינים

קטגוריות
הפופולריים ביותר
חייגו 052-3257284 או
השאירו פרטים לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות!
עקבו אחרינו