רגע לפני סגירת עסקה, עליכם לשלוח ללקוח הפוטנציאלי הסכם עבודה. מה חשוב שיהיה בהסכם שאתם מנסחים על מנת להבטיח את שביעות הרצון של שני הצדדים? התשובות במאמר הבא. אז הצלחתם לצלוח כמה שלבים בדרך להשגת לקוח חדש – קיבלתם פנייה מלקוח, ניהלתם עמו שיחה לגבי הצרכים שלו, הסברתם לו על השירותים שאתם מספקים ושלחתם לו הצעת מחיר.
כעת הגיע השלב האחרון לפני סגירת העסקה וביצוע העבודה – שליחת הסכם עבודה. ישנם כמה דברים שעליכם לשים לב אליהם בעת כתיבת ההסכם והנה הם לפניכם:
הסכם עבודה מפורט מאוד
בניגוד להצעת מחיר שצריכה להיות יחסית קצרה, הסכם עבודה חייב להיות מפורט ולכלול ירידה לפרטים הקטנים. עליכם לציין במדויק מהם השירותים שאתם מציעים, כולל פירוט על שלבי העבודה ולוחות הזמנים של כל פעולה ופעולה. כך הלקוח יוכל לדעת למה בדיוק לצפות מכם ולא יהיו שום הפתעות.
ציינו מה אינו כולל השירות שלכם ❌
ישנם לקוחות שיש להם רף ציפיות מסוים, שלא תואם את מה שקורה בשטח. כדי למנוע חוסר שביעות רצון של הלקוחות וששום דבר לא ייפול בין הכיסאות, הסכם עבודה צריך לכלול גם את השירותים שאתם לא מספקים. אם למשל אתם נותנים שירותים של קידום אתרים אבל לא מנהלים קמפיינים ברשתות החברתיות, ציינו זאת. חוסר תיאום ציפיות עלול לגרום לסכסוך משפטי שאתם ממש לא רוצים להיכנס אליו.
לשיחת ייעוץ ראשונית ללא עלות:
הסכם עבודה צריך לכלול התייחסות לתיקונים ותקלות
כאשר אתם מנסחים את ההסכם, עליכם להתייחס גם לבלת״מים – מקרים בהם תידרשו לבצע תיקונים בשל נסיבות שונות. חשוב לפרט מהן הנסיבות שבגינן תבצעו את התיקונים, האם התיקונים נכללים בתמחור, לכמה סבבי תיקונים אתם מתחייבים ומה בדיוק כוללים התיקונים שאתם מתחייבים אליהם. בנוסף לכך, ציינו מהי האחריות שאתם מעניקים במסגרת השירות שלכם ומה האחריות בדיוק כוללת.
הסכם עבודה צריך לכלול את תקופת החוזה 📆
לרוב הסכם עבודה כפוף לתקופת זמן מוגבלת. יש לציין בהסכם מהו משך תקופת החוזה ומתי הוא מסתיים. בנוסף לכך, עליכם לציין מהם התנאים לביטול עסקה במקרה שאחד מהצדדים יהיה מעוניין לבטל את החוזה לפני מועד הסיום שנקבע. כדאי לציין בהסכם שביטול העסקה צריך להתבצע תוך התראה מראש בכתב, על מנת שגם אתם וגם הלקוח תוכלו להתכונן כראוי לכך.
הסכם עבודה חייב להיות סודי
הסכם עבודה צריך להיות מותאם לכל לקוח באופן אישי. השירותים שהצעתם ללקוח תחת מחיר מסוים, עשויים להשתנות בין הלקוחות. לכן, כדי למנוע מצבים לא נעימים בין שאר הלקוחות וגם כדי שהלקוח הפוטנציאלי לא יגיש את ההסכם למתחרים שלכם, חשוב מאוד לציין שההסכם הוא סודי ושאין אפשרות להעביר אותו הלאה ללא הסכמה מפורשת שלכם בכתב.
תוקף ההסכם
להסכם צריך להיות תוקף מסוים שעליכם לקבוע מראש (בדרך כלל עסקים נוהגים לתת תוקף של 14 יום). הסיבה לכך היא שהמחירים שלכם עשויים להשתנות עם הזמן וכך גם השירותים שאתם מספקים. התוקף של ההסכם נועד למנוע מצב שבו הלקוח יחזור אליכם אחרי תקופת זמן ארוכה וידרוש לבצע את ההסכם לפי התנאים הקודמים שכבר לא רלוונטים מבחינתכם.
תנאי התשלום
יש לפרט בהסכם מהם תנאי התשלום שלכם – האם אתם דורשים מקדמה או תשלום רק לאחר ביצוע העבודה, האם ניתן לשלם בתשלומים, ובאיזה אופן יועבר התשלום – באמצעות העברה בנקאית, בצ׳ק, במזומן או באפליקציות תשלום כמו ביט למשל.
אם למשל תנאי התשלום הוא באמצעות העברה בנקאית, ציינו בהסכם את פרטי חשבון הבנק שלכם, ואם אתם מקבלים את התשלום בביט ציינו מהו מספר הטלפון להעברה. בנוסף, ציינו מהו מועד התשלום הסופי והאם יחולו סנקציות כמו ריבית פיגורים בגין איחור בתשלום.
מאמרים נוספים
האותיות הקטנות
אם יש לכם הערות לגבי התנהלות העבודה שחשוב לכם לציין, כמו למשל שללקוח יועברו דו״חות לגבי הישגי הקמפיין השיווקי, ציינו זאת תחת סעיף הערות. כך תוכלו להבטיח שהלקוח ידע מראש מה הוא מקבל במסגרת השירות שלכם ושהכל יהיה כתוב וברור.
חתימות על ההסכם 🖊️
בתחתית הסכם יש להשאיר מקום לחתימות של שני הצדדים – שלכם ושל הלקוח. בנוסף, בקשו מהלקוח לציין בהסכם את השם שלו, מספר הטלפון ותאריך החתימה. הסכם זה מהווה מסמך משפטי לכל דבר ויגן עליכם בכל מקרים של תביעות אפשרויות מצד הלקוח.
פולו אפ על ההסכם
לאחר שליחת ההסכם, ודאו כי הלקוח קיבל אותו ונמסר לידיו. המתינו כמה ימים, ואם הלקוח טרם יצר עמכם קשר ושלח לכם אותו חתום, בררו מהי הסיבה לכך. במידת הצורך ניתן לבצע שינויים בהסכם, אך זה כמובן נתון לשיקול דעתכם. זכרו שההסכם צריך להיות הוגן עבור הלקוח, אך עליכם להרגיש שלמים עם תנאי ההסכם ולהבטיח שאתם לא תצאו בהפסדים מהעבודה והשירותים שאתם מספקים ללקוח.
הלקוח חתם על ההסכם? ברכותינו! לאחר החתימה, תוכלו לצאת לדרך ולבצע את העבודה בהתאם לתנאים שסוכמו. שיהיה בהצלחה!